maandag 5 februari 2018

Koffie, moedige gesprekken, het paradijs en Johnny Cash


Onder de quote staat, in heel kleine letters, daarom schrijf ik het hier nog even uit, dat Johnny Cash dit zei toen hem gevraagd werd naar het paradijs. En ik snap hem wel. Ik hou van koffie, ik hou van koffiedrinken en ik hou van koffiedrinken met mijn liefste en ik hou ook van koffiedrinken met mensen die met mij en elkaar een moedige gesprek aangaan. Het paradijs! En sinds nog niet zo lang voel ik ook de werkelijke toestemming hiervoor. Niet in de laatste plaats doordat Johannes Schmidt mij in een sessie over mijn voortdurende drive dat ik íets moet doen, íets moet toevoegen aan deze wilde complexe wereld, mijn steentje moet bijdragen, mijn toekomst voorspiegelde: In alle rust in mijn mooiste kleren door de stad wandelend op naar mijn favoriete koffiedrinkplek. 

Waarom is dat nu het paradijs voor mij? En ik denk dat David Whyte wat mij betreft daar de mooiste woorden voor heeft geschreven; gezien worden en jezelf laten zien én de ander mogen zien. Daar word ik gelukkig van. Maar het vergt ook moed, lef zo je wil. Om je te openen en om de ander te durven zien. Want dat is lang niet altijd een romantisch, rose wolk gebeuren. Dat gaat soms met knarsen, piepen en steunen. Zo werd ik kortgeleden herhaaldelijk geraakt doordat een gesprekspartner een vraag stelde waardoor ik het gevoel kreeg dat er aan mijn bestaansrecht werd getornd. En aangezien woorden niet altijd vooraanliggend zijn bij mij en er veeleer van alles in mijn lichaam gebeurd levert dat soms verwarrende situaties op. Want ik kan mijn geraaktheid niet meteen verhelderen. Als beiden dan bereid zijn om hier tijd, rust en aandacht voor te nemen dan kán je eraan toe komen om jezelf te laten zien. En daarom drink ik zo graag koffie. 



Het moedige gesprek van januari was ook weer een kadootje zo mooi. Eén van de ontroerende momenten voor mij was dat Ida Boelhouwer een gedicht voorlas uit haar net uitgegeven bundel 'Settelen'. 


 Dus als ik je kan verleiden even stil te staan en te komen koffiedrinken en misschien voor een moedig gesprek waarin je iets van jezelf durft te laten zien dan ben je bij dezen uitgenodigd voor vrijdag 16 februari om 9.30 uur bij PostPlaza. Ik vind het wel fijn dat je je even aanmeldt

Geen opmerkingen: